Labels

Tuesday 27 March 2012

TIMBALAN PRESIDEN PAS MAT SABU BERI SOKONGAN PADU KEPADA 5 OKT KUIN



27 MAC - Skuad mahasiswa prihatin terus mengorak langkah memberi sokongan material dan moral kepada 5 OKT yang telah dinafikan hak mereka oleh KUIN bahkan dikenakan tindakan yang tidak bertamadun dengan bersama – sama menghadirkan diri pada perbicaraan 5 OKT bertempat di Mahkamah Tinggi Jalan Duta Kuala Lumpur. Skuad mahasiswa prihatin menyediakan sebuah bas membawa pendokong suara mahasiswa selain orang perseorangan yang turut hadir pada perbicaraan tersebut.

Timbalan Presiden PAS sokong mahasiswa di Mahkamah
Beberapa peristiwa menarik berlaku sepanjang hari ketika perbicaraan yang memberikan semangat perjuangan tinggi kepada skuad prihatin dan 5 OKT ialah :
1. Kehadiran Timbalan Presiden PAS Pusat , Mohd Sabu yang juga memberikan semangat kepada kami dalam memperjuangkan hak mahasiswa. 
2.   Mohd Sabu juga memberikan sumbangan berbentuk wang kepada mahasiswa prihatin. 
3. Sokongan bukan sahaja daripada mahasiswa KUIN bahkan daripada Lembah Kelang seperti UKM (UKM Four), Presiden Suaram, 
4.  Seorang bangsa Cina dari USM yang datang memberikan semangat ‘good luck’ kepada 5 OKT dan skuad prihatin
Mohd Sabu bergambar diluar kamar mahkamah persidangan
bersama skuad mahasiswa prihatin KUIN
5. Kehadiran wartawan yang prihatin dengan isu KUIN 5 antaranya Sinar Harian  

Perbicaraan yang diadili oeh Hakim Abang Iskandar Abang Hashim telah  mendengar hujahan pihak pembelaan, yang dibentangkan menerusi peguam Azhana Mohd Khairudin sementara Kuin diwakili oleh peguam Karpal Singh. Kalau Karpal kalah ,,….. malulah sangat Karpal yang tidak berpihak kepada mahasiswa bahkan akan tewas hanya dengan peguam junior (Azhana).
Setelah mendengar hujahan maka Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan akan mengumumkan keputusan kes lima penuntut Kolej Universiti Insaniah Malaysia (Kuin), yang digantung pengajian kerana berdemonstrasi tahun lalu, 4 Mei ini.
sebahagian pendokong KUIN 5
Pada Mei lalu, lima mahasiswa kolej universiti tersebut dibicarakan dan digantung pengajian kerana didapati 3 orang daripadanya terlibat dalam demonstrasi untuk menyatakan bantahan terhadap pembinaan Sekolah Insan Bestari dan 2 orang hanya mengutara pandangan dalam akhabar agar MB Kedah turun padang selesai isu KUIN.

Mereka membantah atas alasan pembinaan itu tidak strategik dan akan mengganggu proses pengajian dan pembelajaran mahasiswa tahfiz.

Mereka yang dikenakan tindakan gantung pengajian ialah  Mohd Faiz Mohd Arshad, Mohd Azlan Mat Zain, Muhamad Aiman Che Abd Razak, Ahmad Remi Mohd Arof dan  Zukhilatif Marzuki.
3 dari 5 OKT dari kiri remy, zuki dan azlan bersama Bang Mat 


Mereka dikenakan tindakan itu di bawah Akta Institusi-Institusi Pelajaran (Tatatertib) 1976 dan Akta Institusi Pendidikan Tinggi Swasta.

Ekoran penggantungan itu, kelima-lima mahasiswa berkenaan mengambil tindakan perundangan mencabar keputusan Kuin.

Skuad mahasiswa prihatin akan mengadakan SOLAT HAJAT sepanjang sebulan sehingga keputusan diumumkan bagi memastikan kebenaran ditegakkan dan kezaliman dihapuskan.

0 comments:

Post a Comment