Labels

Tuesday, 30 July 2013

MASYARAKATPRIHATIN 3K ATAU KUALA KETILISME

Tahniah ler buat sahabat ku Rendy dan kawan-kawn yang berani kehadapan . Saya masih ingt lg dulu masa kita bangkit melawn kezaliiman Azizan sampai tahp kita berhimpun di hadapan wisma, Rendy dikutuk dan dicaci oleh geng pemuda PAS negeri Ahmad Yahya dan Salim. Bukan setakt tue jaaa, Ustazah Azlina pernah beremosi kata tak halalkan ilmu yang dia ajar pada kawan-kawan Rendy. Bebebrapa pegawai di HEP pun pernah bersekongkol dengan MPM dan 6 serangkai dengann dakwann demo yg dibuat Rendy n team adalah tak beradab..... tp say respect Rendy kerana berani berbanding geng murabbi yg hanya melaungkan slogan tarbiyyah tp bila dok dlm medann perang semua jadi pengecut dan takut .... gerakannnn apa macam tue.

Tapi bila dah terdesak geng murabi nie menggunakan Rendy sebagai perisai dihadapan, yh lain dok di belakang dan ada yg baling batu dari belakang....... perjuangannnn apa yg mcm nie ?

Tapi bila geng murabbii nie buat perang saraf n siasah, sebenarnya langsung tak menguntungkn mahasiswa dan idealisme mahasiswa..... 

Emmm nak tau sebab per :

- Yang korang dok bw org luar tue buat perrr, tak pernah dibuat dek org, Ini perjuangan mahasiswa , pelajar tak ramai tetiber jerrr org luar lebih ramai, nampak sgt korang punya planning dan perjuangan tak dpt sambutan mahasiswa. Korang kena tukar FB korang daripada mahasiswa prihatin 3k kepada MASYARAKATPRIHATIN 3K. Dh lh tue korang p angkut dengan terang-terang org politik , pas tue buat saraf kata semua tu bukan org politik tp waris pelajar...... Ek elehhhhhh.... Korang ingat masyarkt bodoh kerr, mana ada waris boleh datang ramai-ramai nak hentam Kerajaannnnnn.....planing tak rapi

- Sekarng nie sepatutnya korang kena tumpu untuk hidupkan balik idelisma mahasiswa...... Ap yg korang bbuat ajak orng kg nie tak betullll.... Ini bukan idelisma mahasiswa atau Mahasiswasme, ini dh jadi Kuala Ketilisme.

- Aku baca dlm korang punya FB, korang hantar memorandum kepada pentadbiran KUIN pada 25 Julai petang  (Hari Ahad), pastue aku baca pulak korang bagi masa sampai (28 Julai) Ahad untuk pentadbiran dan MB balas dan tunaikan tuntutan sedangkan hari Jumaat dan Sabtu cuti, dh lh korang bagi memo tue hari khamis dah lewat petang.Hari Isnain (29 Julai) korang nak berdemo ????? Aiiikkk tak tanya murabbi dulu ka? bagi tempoh sehari jerrr kat KUIN untuk tunaikn korang punya tunntutan, nak tunaikan cek pun 3 hari tauuuu!!... Patutnyer korang bagilah masa semingu atau dua minggu baru blh letup isuuu...Bila kkorang buat camnie nampak sgt lerr PAS dok belakang korang.... buat kerje tue kena pikiaq la sama.biar nampak mcm masiswalisme, jgn dikonkong oleh beberpa orang tertentu jerr

Kesimpulan saya buat rumusan , selagi ahli dan pimpinan jik dan gerakan nie lemah dan penakut selagi tulah perjuangan nieee tak kemana.

Demo semalam gagal

9 comments:

  1. untuk pengetahuan saudara, program tu memang dibuat oleh orang luar, mahasiswa KUIN hanya mengambil semangat mereka sahaja. jadi, adakah mahasiswa perlu menghalang tindakan orang luar yang ingin menyatakan bantahan atas perpindahan ini seolah2 isu KUIN hanya berlegar dalam kerangka KUIN sahaja. Ini bukan masalah dalaman KUIN semata2 tetapi masa depan KUIN secara amnya, jadi tak ada salahnya kalau org lain yang menganjurkan demonstrasi diluar kampus KUIN bukannya dalam kampus.

    mungkin saudara tak tahu, sudah ada arahan supaya perpindahan berlaku hari ini, jadi mana rasionalnya nak tunggu minggu depan. besok adalah hari terakhir pelajar berada di KUIN, minggu depan dah bercuti. Jadi, sempatkan nak tunggu, ataupun selepas raya baru ambil tindakan?

    saya juga tak faham, kenapa artikel seperti ini boleh dikeluarkan oleh org yg dikatakan berjuang atas nama mahasiswa dahulu? nampak seolah2 hanya berdasarkan emosi semata2. Dendam lama masih tersemat sehingga tidak nampak realiti. mungkin anda marah apabila nampak bantahan ini mendapat perhatian oleh majoriti pelajar muamalat yang selama ini berdiam diri atas apa yang berlaku di KUIN.

    Buat BeritaKUIN, kalau setakat sorang dua tulis blog, kemudian buat kesimpulan ramai tak sehaluan dengan pelajar demo, hentikanlah komen2 BONGOK anda tu. We will fight until the end. Don't think this is the last, their spirit will continue. See you in Mergong.

    ReplyDelete
  2. hari tu hg pa cakap...'mahasiswa tolak campur tangan org luar...' la ni hang pa plak yg dok bising dgn org luaq...apa ni??? apa yg org luaq tau pasai KUIN melainkan nk menjahanamkan KUIN, nk memperburukkan kerajaan baru....kerajaan baru ni buat utk pelajar laa...aku dh habaq dah...dok sana sah2 yuran naik punya....hg kira tgk berapa kali yuran naik dari tahun 2008 smpi la ni...itu masa di kampus mergong...kalau kkk yang hg pa dok suka sgt tu...brp plak kerajaaan nk naik yuran???...pastu hg pa plak nk salah kan kerajaan....caitttttt.....

    kerajaan la ni tak mau jd mcm sblm ni...kalau di mergong, ada ka pemilik rumah sewa nk deposit satu sem terusss...tp di kkk, pemilik rumah sewa siap nk deposit satu semester trusss...tak ka tu membebankan pelajar, mak bapak pelajar...tu baru rumah sewa....yuran mcm mana plak...kerajaan takkan tanggung yuran pengajian hang pa....hg pa yg kena bayaq sendiri.........esok2 ni hg nk blah dahhh....yg dok kena bayaq yuran tinggi budak2 baru...yg dok kena bayaq sewa rumah tinggi, budak2 baru...yg dok kena tanggung kos sara hidup tinggi, budak2 baru...hg dah blah dah...bersenang lenang dah...yuran tak gadoh pikiaq dah....apa pun tak gaduh pikiaq dahhh...lain kali kalau nk berjuang pun...pikiaq dulu....jgn syok berjuang jaa...tp generasi lepaih hg pa yang jahanammm.....mergong ka....apa kaaa....mai baik sini...jgn dok bising sgt....pelajar hanya belajar...tumpu 100% untuk belajar...dpt degree...bela mak ayah di kpg.... yg buat polisi...biaq pentadbiran buat...depa tau apa yag terbaik utk hang paaa..... dah senyappp...kita ni kalau dah umuq tua....buat perangai elok skit....tunjuk kat2 adik2 contoh baik2...jgn dok melalak tak tentu halaa....

    ReplyDelete
  3. Aik "program tu memang dibuat oleh orang luar, mahasiswa KUIN hanya mengambil semangat mereka sahaja." Ooo sabit tu orang luaq lebih ramai dari pelajar. Kena tukaq la "Masyarakat Prihatin 3K" baru betoi. Tapi awat dalam Kedah lanie, Kedah La & Tranungkite tak masukkan kata YB DUN Kuala Ketil pun berucap http://2.bp.blogspot.com/-RrTyDfliBls/UfaI5J6avII/AAAAAAAAJjg/tFKT9I0rmbw/s400/IMG_2933.JPG Nak sembunyi ka agenda sebenar???

    ReplyDelete
  4. membantah campur tangan luar yg cuba merosakkan KUIN. apakah tindakan demo tu merosakkan KUIN sedangkan KUIN sendiri sedang merosakkan KUIN secara perlahan. Takkan nak marah campurtangan pihak yang ingin menolong dan membantu?

    yuran naik? apa masalahnya yuran naik? dulu bila ada satu pihak bising2 pasal bg biasiswa, bg pendidikan PERCUMA, siapa yang bising tak setuju, sapa yg bising negara Bankrup. Sekarang ni, tak puas hati pula bila yuran naik. Bg FREE tak mau, Yuran naik marah pula.

    Apa masalahnya yuran naik? Cuba baca balik idea2 pihak yang menentang pendidikan PERCUMA. Belajarlah rajin2, dapat Ijazah kelas Pertama, PTPTN dapat FREE. Dah lupa ka hujah pihak2 yg bangkang isu PENDIDIKAN PERCUMA. Sekarang ni pakat2 berusahalah utk dapat PENDIDIKAN PERCUMA. Susah ka? Ka tak mampu.

    Dah lupa ka, apa yag kerajaan negeri cuba buat dulu utk selesaikan masalah asrama? Kerajaan negeri jadikan bilik2 kuliah utk dijadikan tempat tinggal sementara pelajar. Tapi apa yang jadi? Ada tangan2 ghaib yg sengaja nak gagalkan usaha kerajaan tersebut. Yang peliknya bila mahasiswa dok dekat Farabi dulu, duduk dekat Khawarizmi, semua ni tak jadi masalah pun. Pindah Stargate, hebat sangat ka asrama kat atas bilik kuliah Stargate tu? Ada tak mana2 pihak bising masa tu? Bila pindah Kuala Ketil, rasa2nya penginapan sementara tu 10X ganda lebih baik dr duduk Farabi ka, Stargate ka. Kalau semua pihak boleh think positive, boleh ja masalah ni diselesaikan.

    Bila pelajar tak ada tempat tinggal, ada penyewa naikkan harga dan syarat segala depa salahkan kerajaan negeri pula. Manusia jenis apa mcm tu?

    Aku pun dah habis Ijazah dah, cuma tunggu ja bila nak pindah Kuala Ketil utk sambung Master dekat sana. Jadi isu pasal dah habis belajar tu tak jadi persoalan langsung. Aku sanggup tunggu KUIN tak pilih mana2 universiti semata2 utk merasai kehidupan belajar di Kuala Ketil yang mempunyai pelbagai kemudahan.

    Pelajar memang tugas belajar, tetapi kalau selalu sangat ganggu pelajar belajar apa kejadahnya. Tak boleh tunggu ka sampai habis sem? Masa awal sem dulu sebab apa tak umumkan awal2? Sebab apa sibuk nak pindah, nak kalut apa? Kalau dulu masa PAS terburu2 pindah ke Kuala Ketil sbb ada masalah kewangan di Stargate boleh terima juga. Lagipun, bila pindah Kuala Ketil masalah2 yg dialami pelajar2 banyak yg sudah selesai. Masalah asrama dan yuran tu boleh lagi bawa berbincang. Ada banyak penyelesaiannya.

    Kalau belajar Syariah, belajar Usuluddin, belajar bahasa Arab boleh la kata jangan masuk campur urusan pentadbiran, ni belajar Ijazah Pengurusan Pentadbiran, habaq jangan masuk campur hal pentadbiran apa kejadahnya? Kalau mahasiswa Pentadbiran tak boleh masuk campur hal pentadbiran, suruh KUIN tutup terus la program tu. Biaq yang tak reti pasal pentadbiran yang selesaikan masalah.

    Macam mana orang tak melalak kalau apa yang belajar dulu tak sama dengan apa yg depa buat. Ingat belajar tinggi2 sampai Ijazah ni nak jadi BODOH tgk saja ka apa yang berlaku?

    Terbaik apanya kalau halau suruh pindah masa tengah proses pembelajaran, di bulan Ramadhan menjelang Hari Raya? Terbaik apanya kalau notis perpindahan dalam tempoh sebulan. Dalam subjek masa yang ajar ini ciri2 pentadbiran yang baik?

    Aku melalak utk kebaikan mereka la. Sama juga aku melalak dulu dgn pihak yang nak tgk KUIN runtuh. Dan sekarang tgk la, inilah balasan utk pelajar2 KUIN. Belajarlah di Mergong tu. Ingat kerajaan negeri sekarang nak bertungkus lumus utk kepentingan pelajar ka? Bg duduk Mergong, boleh belajar jadila. Staff dapat gaji bulan2 cukup la. Projek depa hat lain banyak lagi. Duit kerajaan negeri cuba majukan institusi pendidikan Islam depa boleh la buat litar lumba, konsert2, banyak la program2 hiburan lepas ni.

    ReplyDelete
  5. Aik "program tu memang dibuat oleh orang luar, mahasiswa KUIN hanya mengambil semangat mereka sahaja." Ooo sabit tu orang luaq lebih ramai dari pelajar. Kena tukaq la "Masyarakat Prihatin 3K" baru betoi. Tapi awat dalam Kedah lanie, Kedah La & Tranungkite tak masukkan kata YB DUN Kuala Ketil pun berucap http://2.bp.blogspot.com/-RrTyDfliBls/UfaI5J6avII/AAAAAAAAJjg/tFKT9I0rmbw/s400/IMG_2933.JPG Nak sembunyi ka agenda sebenar???


    *** tu pun jadi isu ka? Besaq sangat ka dengan Masyarakat Prihatin 3K, Mahasiswa Prihatin 3K?***

    ReplyDelete
  6. Rasa Ahmad Pazil ni kena belajaq lagi bagi paham Istilah yang sesuai dengan keadaan. Kalau tak paham pi tanya kawan2 yang paham atau admin blog Mahasiswa Prihatin. Ni la yang dikatakan orang yang tak paham tapi mengaku paham dalam bahasa kasar BODOH SOMBONG!!!

    ReplyDelete
  7. marah dah BersihKuin. Kalau nak tau sapa BODOH SOMBONG, bgtau kamu ni siapa, boleh jumpa face to face

    ReplyDelete
  8. mcm ni la pazil...hg p la dok sorang2 ka kkk tu....terang kat hg pun bukannya hg paham sgt...kami ni dah lebih 15 tahun dok Insaniah...Dari Institut ke kolej universiti. Dari hg xda dalam dunia ni lagi kami yang bersusah payah bangunkan KUIN...hg baru 3-4 tahun dok KUIN...dah tu hg nk berambus dah....kami masih lagi di sini...esok lusa anak hg masuk sini...kemudian abis disini...kami masih dok keja lagi...pastu plak cucu hg mangaji kat sini pastu abis disini...kami masih disini kerja.....tahun yg paling teruk adalah bermula dari tahun mac 2008-Mei 2013. Hang pun masa tu xda lagi..payah nk bg tau kalau org xpernah ada sepanjang kuin membesar ni.....nasihat aku...'mengaji la tumpang hg ada masa lagi...jgn dok banyak melawan sgt....' biaq kerajaan baru ni buat polisi yang akan memudahkan kakitangan dan pelajar insaniah....hg tak payah kalut2 sgt...lepas abis ngaji...jgn lupa bayaq ptptn....hg paham dak apa yg aku tulih niii......lepas ngaji..kalau hg kalut sgt nk masuk politik...dipersilakan.....berjuanglah apa yg patut...kot2 la hg bleh jd adun ka...AP kaa...senator kaa...tu pun kalau ada orang nak....

    ReplyDelete