Labels

Thursday 10 May 2012

5 MAHASISWA KUIN MENANG : KEBANGKITAN MAHASISWA PRIHATIN 2.0

Ribuan mahasiswa menantikan GERAKAN PRIHATIN 2.0

Jom sem depan berdiri dan bantah kenaikan yuran bersama PRIHATIN 2.0
 
10 Mei 2012 memang tarikh penuh dramatik dan menempa sejaran gerakan mahasiswa khususnya di Utara. Setelah menanggung kesabaran di atas kezaliman yang dilakukan KUIN dan pihak Kerajaan Negeri yang menghukum dengan hukuman zalim menurut akta 555 yang selari dengan akta AUKU kini mereka telah berjaya membuktikan kepada mahasiswa bahawa :

MAHASISWA TIDAK BOLEH MENJADI PENGECUT DAN PENAKUT

MAHASISWA BERDIRI ATAS KEWARASAN PRINSIP BUKAN TAASUB MEMBUTA TULI

MAHASISWA AMAT PRIHATIN DENGAN SEMUA ISU PERSEKITARAN BUKAN HANYA ULAT BUKU

MAHASISWA BOLEH MENUMBANGKAN KERAJAAN JIKA BERLAKU ZALIM 

Hakim Mahkamah Tinggi, Abang Iskandar Abang Hashim memutuskan keputusan KUIN menggantung 5 OKT adalah  melampaui kuasa dan pelajar terbabit boleh meneruskan pengajian mereka di KUIN.
"Perintah perisytiharan bahawa kaedah-kaedah Kojej Universiti Insaniah (Tatatertib Pelajar 2007) adalah ultra vires (BERCANGGAH DAN MELAMPAUI) di bawah Seksyen 46 (1) Akta Institusi Pendidikan Tinggi Swasta 1996. "Perintah deklarasi/perisytiharan bahawa Kaedah-kaedah Kolej Universiti Insaniah (Tatatertib Pelajar) 2007 juga ultra vires," katanya.

Apa yang sangat menarik 5 OKT yang hanya diwakili peguam Azhana Mohd Khairudin  (peguam JUNIOR berumur 25 tahun) dapat MENGALAHKAN peguam  KUIN yang dikatakan sangat hebat iaitu Karpal Singh.Ini benar-benar memalukan KUIN dan Karpal yang sebelum dikatakan hero kebebasan rakyat namun dengan sebab menjadi wakil kepada KUIN yang menyekat kebebasan mahasiswa , kehebatannya tersungkkur ditangan mahasiswa dan peguam yang sangat junior.

5 OKT cabar Rektor letak jawatan gagal tangani krisis
Betapa profesionalnya 5 OKT iaitu  (Mohd Faiz Mohd Arshad, 29; Muhamad Aiman Che Ab Razab, 23;  Mohd Azlan Mat Zain, 32; Ahmad Remi Mohd Aras, 25 dan Zulkhilatif Marzukh.) langsung tidak menuntut ganti rugi masa dalam pergantungan kerana tanda sayangnya HERO MAHASISWA PRIHATIN kepada KUIN dan Kerajaan, namun ramai juga pengikut taasub politik dan 'kaki kaki bodek'  terutama di kalangan pak turut tuli pemuda menghentam 5 OKT dengan mengatakan 5 OKT nak malukan KUIN dan gilakan duit untuk menyaman KUIN. Tahniah 5 OKT kerana begitu profesional,

Persoalan pada hari ini dalam keadaan :
- Yuran KUIN yang diisytihar sendiri oleh MB akan naik
- Kebajikan pelajar yang diabaikan
- Isu PTPTN yang selalu tiada jalan penyelesaian
- Hak kebebasan mahasiswa yang sentiasa disekat.

Siapa pula yang mahu menjadi MOHD FAIZ 2.0. Adakah MPM tahun ini berani langtang memperjuangkan suara mahasiswa khususnya pimpinan tertinggi. Atau hanya sekadar mahu bincang..mahu bincang .. mahu bincang dengan HEP dan pentadbiran KUIN yang akhirnya tidak menyebelahi mahasiswa. Dalam laman sesawang dan Facebook pelbagai cemuhan kepada MPM 2012 yang terlampau menjadi pak turut pentadbiran KUIN , gagal bertindak melainkan..kita akan berbincang..kita akan berbincang... sehingga dah tak larat nak tunggu bila nak habis bincang.

KARPAL KALAH DENGAN MAHASISWA
Oleh itu SKUAD MAHASISWA PRIHATIN akan meneruskan kebangkitan pada semester hadapan. Walaupun yuran dikenakan dengan sangat mendadak kepada adik adik baru tetapi mereka tetap mahasiswa yang perlu dibela. 

Kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai

Telah terbukti suara mahasiswa KEBAL, ayuh kita semarakkan kebangkitan baru PRIHATIN 2.O pada semester hadapan.

0 comments:

Post a Comment